torsdag den 7. oktober 2010

Stilstand og eksplosion

Hej allesammen, i skal vide at i er savnede! Ja den kaere hjemve prikker til mig af og til. Det er nok mest fordi jeg ved at der er et godt stykke tid til jeg vender naesen hjemad, men tiden gaar staerkt det meste af tiden, saa foer jeg ved af det er jeg nok tilbage i Holstebro og laenges efter nye rejser. Saa jeg har bestemt mig for at graesset er groennest her nu!

Denne uge har der dog vaeret masser af tid til savn og andre alskens andre tanker. Jeg har ikke vaeret paa arbejde hele denne uge og har derfor bare tullet rundt, lidt her i Peace House og lidt i Hanoi. Jeg havde vaeret i gang med mit nye arbejde paa skolen i en uge. Det er ret udfordrende men ogsaa sjovt. Det er virkelig svaert at tilpasse undervisningen til saa mange forskellige niveauer og samtidig goere det sjovt og varieret med masser af lege og ting og sager. Jeg proevede ihaerdigt at lave smaa noter til mig selv i loebet af sidste uge omkring de forskellige klasser saa jeg ikke bliver ligesaa overrasket naeste uge. Men denne uge var der af aabenbart problemer med at faa lavet et skema til mig. Jeg skrev til dem flere gange i loebet af ugen om jeg snart kunne faa det men fik hver gang svaret: "Okay so you can take tomorrow off" fordi de endnu ikke havde lavet skemaet. Det fortsatte saa hele ugen saa jeg har haft en hel uge fri. Det er jo ikke rigtig noget at brokke sig over, men havde jeg vidst det fra starten af var jeg da taget paa en tur et eller andet sted hen. Og det skema jeg nu endelig har faaet er kun for 1 uge. Jeg havde lidt haabet paa en fast plan saa jeg kunne sige til eleverne hvornaar vi skulle ses igen og bede dem om at forberede noget eller lignende.
Det er en meget meget vietnamesisk situation det her....

Naa men det har nu egentlig vaeret meget rart med lidt fritid. Jeg fandt en lille bogbutik i Hanoi, der saelger engelske boeger. Det var en rigtig hyggelig butik eget af en engelsktalende vietnameser og en australier, saa de hjalp mig med at finde en masse spaendende boeger. Saa der er nok at komme i gang med naar Harry Potter paa min iPod engang slipper op. Jeg nyder nu ellers meget at faa fortalt spaendende godnathistorier af den entusiatiske britte der laeser Harry Potter hoejt. Jeg har ogsaa spillet ret meget badminton denne uge i en hal, som jeg foerst for nyligt opdagede. De har dog pillet taget af hallen nu, saa jeg frygter lidt for min vietnamesiske badmintonkarrieres fremtid.. Saa ja denne uge har staaet paa boeger, badminton, store maengder frugt, Ally McBeal (der var en der koebte boksen) og ogsaa lidt kedsomhed.

MEN! Min ellers stille og rolige uge blev udsat for en meget brat forstyrring i forgaars (onsdag). Jeg var ude paa badevaerelset, det var morgen, jeg var meget fravaerende i gang med at boerste taender, da der pludselig lyder et meget hoejt og langvarigt brag. Doeren til badevaerelset ryster og jeg taenker at det er lidt for voldsomt til at vaere torden. Jeg loeber ud og kigger ud af vinduet hvor jeg kan se en kaempe roegsky og fyrvaerkeri ikke saa langt fra vores hus, ved siden af et stort stadion hvor der skulle vaere et stort fyrvaerkerishow denne loerdag for at fejre afslutningen af Hanoi's 1000 aars foedselsdag. Vi laeste i gaar i de vietnamesiske nyheder at den store ladning fyrvaerkeri var i gang med at blive flyttet, da den pga. varme og tryk eksploderede. Der var 4 mennesker, der doede, to vietnamesere og to tyskere, saa det var ogsaa i de tyske nyheder. Det var et noget actionpacked og tragisk vendepunkt for min uge..

Puha, men nu er det fredag og jeg har en masse undervisning at planlaegger inden jeg skal hjem til Hin og spise middag med hendes familie. Det skal nok blive hyggeligt, men jeg er lidt spaendt paa at se hvordan stemningen bliver. Hin lever i en vietnamesisk soap-opera for tiden, jeg vil ikke gaa i detaljer, men der er en ameriskansk fyr involveret, saa drama er der nok af. Men det bliver en god weekend er jeg sikker paa, jeg skal sove hos Hin i aften og i morgen vil mange af os fra Peace House forsoege at finde en pool i Hanoi, det bliver laekkert. Loerdag aften skal vi fejre en 20 aars foedselsdag, angiveligt paa en tysk restaurant hvilket jeg er lidt skeptisk overfor, men spaendende bliver det helt sikkert.

Det var hvad jeg har at berette om for nu! Jeg haaber efteraaret viser sig fra sig gode side i Danmark. Her er det ved at vaere udholdeligt at vaeret nu med en 25-30 grader :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar