fredag den 1. oktober 2010

2 maaneder

Godmorgen godtfolk! Blogspot har vaeret blokeret for en tid, men virker nu igen, saa jeg vil give jer et par linjer om hvad der er nyt siden sidst!

Jeg har nu vaeret afsted i 2 maaneder, tiden er paa den ene side floejet afsted synes jeg, men der er paa den anden side ogsaa sket saa meget, at det ikke kunne have vaeret klemt ind paa kortere tid. Livet i Peace House hvor jeg bor kan bedst beskrives som "same same, but different"! Hvardagen og rammerne er de samme men faar en bundvending af og til i form af nye folk, der kommer til og "gamle" folk, der rejser hjemad. I denne uge er 4 personer taget hjem, men der kom 4 nye i gaar; en amerikaner, en fra Australien, en fra Oestrigen og en amerikaner fra Vietnam (jeg har ikke selv helt fundet ud af hvordan det haenger sammen endnu). Senere i dag kommer der ogsaa 4 danskere, 2 drenge og 2 piger, saa det bliver spaendende at se hvordan livet i Peace House bliver de naeste par maaneder. Mit engelsk faar helt sikkert et tilbagefald a la "the julekalender" med danske saetninger i tide og utide, saadan var sidst der boede andre danskere her.

Som jeg naevnte i sidste indlaeg, er jeg begyndt paa Hanoi highschool - school for giftet students, ja saa fornemt er det. Som navnet antyder, er det ikke en skole i finansiel noed, og bestemt ikke det sted min gratis arbejdskraft er mest tiltraengt, saa det frivillige arbejde jeg kom for at udfoere har antaget en lidt anderledes form end jeg foerst havde forventet. Naar det er sagt saa er jeg rigtig glad for at vaere der. Eleverne er soede og villige til at laere, og synes det er rigtig sjovt at jeg er der. Desuden har de i hoej grad brug for at hoere noget tilnaermelsesvist korrekt engelsk, da de fleste engelsklaerere paa stedet snakker ret daarligt engelsk og med meget staerk vietnamesisk accent. Jeg havde foerst regnet med at jeg skulle foelge deres saedvanlige undervisning fra bogen, men det var aabenbart ikke meningen. Laererne ville hellere have at jeg fandt mit eget materiale og legede en masse lege med dem. Det synes jeg umiddelbart loed underligt da de trods alt er 15-17 aar og gaar paa en fancy pancy skole. Men efter at jeg havde med til engelsktime med nogle universitetsstuderende fandt jeg ud af at lege og spil er en stor del af undervisningen. Saa jeg skal selv sammensaette min undervisning fremover, det bliver spaendende men ogsaa meget udfordrende. Jeg har ca. 15-20 timer om ugen og alle timerne er med forskellige klasser, der alle har et forskelligt engelskniveau - yikes. Men det skal nu nok gaa naar jeg lige et kommet lidt ind i det :)

Af andet nyt har jeg vaeret til Oktoberfest i Hanoi sidste weekend (hvor vi stadig var i september maaned). Det var virkelig skoert men ogsaa vildt sjovt. Vi havde 3 tyskere her i huset paa det tidspunkt saa de gik amok og gav os en lille forsmag paa hvordan den rigtige oktoberfest maa se ud - de sang med paa de underligste schlager-hits og havde sjove danse til mange af sangene. Jeg spiste en saltkringel og drak en masse tysk oel saa det var jo ogsaa et hit!

Lige nu er den foerste dag ud af 10 dages fest i Hanoi startet. Det er Hanoi 1000 aars foedselsdag eller hvad man kalder det, saa i gaar var der utroligt meget fyrvaerkeri i byen og sjove skulpturer, lasershow, danseoptraedender, livemusik og alt muligt andet gejl i byen. Det var virkelig specielt og meget festligt! Der skulle vaere alskens aktiviteter i loebet af de naeste 10 dage saa jeg vil se om jeg kan faa sporet nogle af dem i tide!

Nu vil jeg ned og spise frokost! Hav det med sukker og floede i kaere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar