lørdag den 7. august 2010

Hanoi - hornenes by

Loerdag var jeg i Hanoi med nogle andre her fra projektet og to frivillige vietnamesere, der viste os rundt i byen. Det var fedt at have nogle lokale med, der kunne vise os de mest interessante gader og spisesteder, som ellers havde vaeret svaere at finde. For eksempel tog de os med ind paa et meget lille og trangt sted oppe af en trappe hvor de serverede den bedste version af en kendt vietnamesisk ret der hedder noget i stil med Bun chau, der bestaar af hvide nudler og forskellige skaale med tilbehoer at dyppe dem i.
De to vietnamesere havde ogsaa godt styr paa de overfyldte busser saa dem blev vi klemt ind i et par stykker af og undgik derved at blive hustlet af taxachauffoererne. Busserne i Hanoi, eller ethvert andet koeretoej for den sags skyld, laegger dog ikke op til en lille lur paa vejen. Folk koerer hasarderet her uden for byen hvor jeg bor, men det er ingenting i forhold til inde i midtbyen. Der er en konstant summen af horn fra busser, biler og scootere, der alle koerer tilsyneladende tilfaeldigt ud og ind mellem hinanden. Jeg har dog tydet mig frem til at ikke alle dyt er lige vrede. to-tre korte dyt i traek er blot for at advare mens de laengere dyt er mere sure. Overraskende nok har jeg dog ikke set nogen stoede sammen endnu.
I dag skal jeg til Hanoi igen sammen med en anden her fra projektet saa det bliver spaendende at se om vi kan finde rundt nu. Senere paa dagen skal jeg moedes med hende, der proevede at laere mig vietnamesisk i forgaars. Hun insisterer paa at komme rundt i byen paa scooter, saa jeg vil proeve at lukke oejnene og taenke paa noget rart imens...
Jeg haaber lidt paa noget vietnamesisk vinter snart, her er konstant omkring de 30-40 grader og meget meget fugtigt. Men indtil videre har det kun regnet en gang mens jeg har vaeret her saa det er da en blid rainy season...  

2 kommentarer: