mandag den 9. august 2010

Kultur og sved

Soendag var jeg i Hanoi med en vietnameser ved navn Hin, som jeg havde moedt til vietnamesisk undervisning. Busserne er lidt kringlede at finde ud her i omraadet, man er noedt til at vide hvor de kommer forbi, da der ikke er stoppesteder overalt. Herude fra skal man fx staa og vente ved motorvejen og vaere klar til at springe paa naar bussen kommer forbi. Det vidste jeg ikke paa det tidspunkt saa jeg stod og ventede rigtig laenge paa en stoevet byggeplads fordi det var her vi havde taget bussen sidst. Som sagt er vietnmeserne meget venlige og nysgerrige overfor fremmede saa jeg havde faaet tilbudt lifts med alt lige fra scooter til lastbil (nogle tilbud mere lumre end andre dog...). Med min sunde fornuft og intuition i behold havde jeg selvfoelig paent takket nej hver gang, men efter det meste af en time paa den stoevede plads i bagende sol var jeg noedt til at finde paa noget.
Det endte med at jeg sagde jo tak til et lift i en bil med aircondition (sweet) og blev koert ind til et stort supermarked i naerheden hvor jeg var ret glad for ikke at vaere blevet solgt vaek. Herfra blev jeg hentet af Hin paa scooter og derefter koerte vi til den gamle del af Hanoi, hvor der er pakket med hyggelige butikker og smaa spisesteder. Her stoedte jeg blandt andet paa et underligt faenomen; vi fik iste med en tilhoerende skaal bloed vingummi med maelk og is.
Herefter koerte vi hjem til Hin og spiste middag med hendes foraeldre, det var rigtig hyggeligt og fedt at opleve et vietnamesisk hjem. Middagen var virkelig laekker med masser af forskellige sma retter (bl.a. rejer og blaeksprutte - awesome). Til sidst tog vi til nattemarked i Hanoi, hvor de fleste lokale tilsyneladende faar deres shopping ordnet. Efter markedet var trafikken endnu vildere end normalt og Hin morede sig meget over hvor skraekslagen jeg var; jeg havde det som om det var med livet som indsats! Men der var nu ogsaa andre forbipasserende der grinte af den skraemte vesterlaending...

Puha, det blev til megen skribleri, arbejdet fortaeller jeg om senere, hils Danmark fra mig.  

2 kommentarer:

  1. Godt at høre du trives og får dig noget seafood!

    SvarSlet
  2. Jamen vietnam er jo et kulinarisk slaraffenland hehe.. Haaber du er kommet godt til Aarhus og glaeder dig til livet som studerende endnu en gang.

    SvarSlet