søndag den 15. august 2010

Hverdagen

Nu har jeg haft min foerste uge med arbejde paa projektet saa jeg er faldet til i huset sammen med de andre frivillige, og har haft tid til at reflektere lidt over det hele. Jeg arbejder to forskellige steder i loebet af dagen, om morgenen arbejder jeg i haven, der er tilknyttet til the Friendship Village hvor boern og ansatte faar en del af deres groentsager fra. Hele denne uge er jeg blevet sat til at hoeste det laarhoeje graes der vokser mellem frugttraerne i deres lille frugtplantage. Det er et ret demoraliserende job, eftersom at jorden er meget frodig hernede saa graes og andet ukrudt vokser meget hurtigt. Jeg hoester graesset med en lille krum le-agtig kniv saa jeg forestiller mig at jeg kan starte forfra naar jeg engang er naaet hele haven igennem.
I dag da jeg moedte op i haven blev jeg dog moedt af et underligt syn; haven var overtaget af en stor flok kalkuner... Jeg taenkte at jeg nok godt kunne arbejde samtidig med at de var der, men da jeg gik i gang begyndte de at omringe mig med en sagte og meget uhyggelig kaglen, saa jeg flygtede ind i den overdaekkede del af haven hvor jeg fik lov til at luge resten af morgenen.
Jeg er dog meget positivt overrasket over hvor faa dyr der (normalt) er i haven. Jeg er ikke stoedt paa nogen forvoksede edderkopper endnu, dog er jeg heller ikke en stor fan af de sma hoppende af slagsen. Men ellers har jeg kun set en enkelt slange, en froe og en krabbe i haven saa jeg er glad! Naa ja der er ogsaa en del af de der store spiselige snegle i haven, men dem synes jeg nu er meget hyggelige.

Jeg har en ret lang pause midt paa dagen hvorefter jeg cykler tilbage til den lille landsby for at vaere i nogle af klasserne med de handicappede boern. Boernene er utroligt soede og glade for at se os naar vi kommer om eftermiddagen, men indtil videre har jeg vaeret lidt frustreret over arbejdet i klasserne. De fleste af boernene, selv dem med de svaereste handicap, virker rigtig intelligente og forstaar en del, men saavidt jeg kan se foregaar der ingen egentlig undervisning af dem. Jeg har ikke vaeret i klassen for de mest intelligente boern endnu, men i de to foerste klasser foretager laererne sig ikke noget saerligt. Boernene sidder typisk og tegner eller leger med noget som tidligere frivillige har medbragt. Jeg har forsoegt at lave nogle tegninger og laere dem nogle engelske ord, men tilsyneladende vil laererne hellere have at boernene laerer vietnamesisk, hvilket jeg endnu ikke er videre skarp til. Saa indtil videre har jeg leget og tegnet hvilket ogsaa er meget hyggeligt, men det virker en anelse formaalsloest og jeg har svaert ved at acceptere at der ikke sker mere naar man kan se at potentialet er der. Jeg maa proeve at spoerge noget mere ind til hvad det egentlig er de forventer \ oensker af de frivillige og se om ikke det bliver bedre.

Fra fredag til soendag var jeg og nogle af de andre frivillige i Halong Bay, en meget smuk og meget turistet bugt nordpaa. Naturen var helt fantastisk med klipper i sjove formationer, hvide strande, smaa flydende byer og en masse brune traeskibe, som de besoegende blev fragtet rundt paa. Der var en masse rigtig soede mennesker med om bord paa vores baad, saa det var en fest! Den foerste dag sejlede vi rundt paa baaden og saa nogle klipper og grotter og sejlede lidt i kajak. Vi sov paa baaden den foerste nat og blev derefter sejlet til Monkey Island hvor vi boede i nogle laekre smaa hytter paa stranden den anden dag. Det var en rigtig god tur og det var rart at opleve lidt eksotisk luksus i de uvirkeligt smukke omgivelser.

Nu er det mandag og jeg skal tilbage til Friendship Village om en halv time. Det bliver spaendende at se hvad denne uge bringer, indtil videre har Vietnam vaeret fuld af overraskelser (og kalkuner...)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar